Utan jag i himmelen

Bloggtoppen.se BlogRankers.com

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump Lista Nästa


En webblogg med teckningar, idéer, minnen och varsel...
Beställ bloggen som tryckt bok   Andra bloggar om , , och .

Populär Världsbildsvetenskap
 

Teorin om ingenting
Visa vad du
läser!
Förlagstryck
från 129:-

   Bloggen i tryck!!!
Läs om boken!
Förlagets

Draget från
oändligheten
Läs om boken!
böcker

Mångfaldens
mönster
Tema Penrose Tema Dawkins Tema Historier
Författarn i Second Life

Min avatar heter Apmel
Själv läser jag just nu bl a ..
"Stumbling on HAPPINESS" av Daniel Gilbert
"Good and real" av Gary L. Drescher
"The Cosmic Landscape" av Leonard Susskind
"A General Theory of Love" av Lewis, Amini, Lannon
"Programming the Universe" av Seth LLoyd
"The Robot's Rebellion" av Keith E. Stanovich
"Sweet Dreams" av Daniel C. Dennet
"Breaking The Spell: Religion as a Natural Phenomenon" av Daniel C. Dennet
"On Intelligence" av Jeff Hawkins
"What is thought" av Eric B. baum
"The Impact of Inequality" av Richard G. Wilkinson
"The Evolution of reason: Logic as a Branch of Biology" av William S. Cooper
Favoritbloggar för tillfället: Tankeorganisation
Malin Sandströms Vetenskapsnytt
Camillas Tid Lyssna!
Läst och tänkt i Annien Funderingar om fandom
Tempus Fugit

onsdag, mars 08, 2006

 
Alltsedan Darwins tid har mekanistiska modeller för verkligheten brutit mark på tidigare helig plats. Områden som självklart ansetts vara beroende av en överempirisk skapande princip har fått överges till mekanismen.
Evolutionsteori i samklang med modern vetenskap pockar på allt större revisioner av klassiska förvetenskapliga uppfattningar om det personliga, om individualiteten, jaget och självet, om mening, människans roll och om själen.
Modern fundamentalism till trots, new-age till trots, nyandlighet till trots, så kommer alla som lever i ett samhälle präglat av vetenskapens produkter att på sikt tvingas acceptera Darwins destabiliserande insikter eftersom de rider barbacka på en vetenskaplig teknologi som ingen verkar kunna motstå, alltifrån mobiltelefoner till jetplan.

 
”Hur vet du att inte jag kan tala med solen!” sa Jan-Erik med engagerad stämma.
Skärgård. Försommar. Ungdom. Vin. Diskussioner under stjärnorna.
Anna-Maria kommenterade morgonen efter det surrealistiska i att bli väckt av en högljudd diskussion med ljust denna mening.
Jag trodde inte jag hade hört rätt, men Jan-Erik vidhöll. Nästan fyrtio år senare kan jag väl kosta på mig att ge honom rätt, delvis.

 
Som alla vet påverkar vi varandra med talet. Den enklaste formen av kommunikation kanske är att peka på något och kalla det vid namn. Apor lär ha ett namn, på apiska, för ”orm”.
När vi påverkar och påverkas av omgivningen ordlöst, via sinnesupplevelser, kan vi också likna det vid kommunikation med hjälp av namn.
Dels har vi den grupp mikrokolumner som hjärnbarken håller igång under en eller flera hela sekvenser av avfyrade mikrokolumner, vilket är hjärnbarkens sätt att ge händelser namn, dels har vi det sätt omgivningen tillhandahåller invarianser under en rad olika sätt att påverka våra sinnen.
När vi tittar på en rund tallrik är det som påverkar ögat aldrig helt runt. På avstånd och i en viss vinkel är tallriken alltid mer eller mindre elliptisk. Det invarianta i vårt sensomotoriska förhållande till tallriken är emellertid att den är rund. Du uppfattar den därför helt riktigt som rund.
Detta runda, som du uppfattar, finns dock inte inom dig, utan därute i din sensomotoriska relation till omvärlden. Det är ett ”namn” som du kan lära dig att representera med ett mikrokolumnnamn i hjärnbarken.
Att du lär dig att kalla t ex en färg för röd är emellertid en annan sak än fenomenet röd. Detta fenomen är en objektiv egenskap, en invarians, i förhållandena i din omgivning, där vinklar, ljusintensitet, ytegenskaper och annat hos ting i din omgivning samverkar. Detta ”naturnamn” finns därute innan du lär dig kalla det rött.
Det rätta svaret på den gamla filosofiska frågan om solnedgången är röd när ingen ser den är alltså: Ja, det är den! Det är det den talar om för dig, och sedan kan du kalla den vad du vill.

Archives

2005/05/29 - 2005/06/05   2005/07/03 - 2005/07/10   2005/07/17 - 2005/07/24   2005/07/24 - 2005/07/31   2005/07/31 - 2005/08/07   2005/08/07 - 2005/08/14   2005/08/14 - 2005/08/21   2005/08/21 - 2005/08/28   2005/08/28 - 2005/09/04   2005/09/04 - 2005/09/11   2005/09/11 - 2005/09/18   2005/09/18 - 2005/09/25   2005/09/25 - 2005/10/02   2005/10/02 - 2005/10/09   2005/10/09 - 2005/10/16   2005/10/16 - 2005/10/23   2005/10/23 - 2005/10/30   2005/10/30 - 2005/11/06   2005/11/06 - 2005/11/13   2005/11/13 - 2005/11/20   2005/11/20 - 2005/11/27   2005/11/27 - 2005/12/04   2005/12/04 - 2005/12/11   2005/12/11 - 2005/12/18   2005/12/18 - 2005/12/25   2005/12/25 - 2006/01/01   2006/01/08 - 2006/01/15   2006/01/15 - 2006/01/22   2006/01/22 - 2006/01/29   2006/01/29 - 2006/02/05   2006/02/05 - 2006/02/12   2006/02/12 - 2006/02/19   2006/02/19 - 2006/02/26   2006/02/26 - 2006/03/05   2006/03/05 - 2006/03/12   2006/03/12 - 2006/03/19   2006/03/19 - 2006/03/26   2006/03/26 - 2006/04/02   2006/04/09 - 2006/04/16   2006/04/16 - 2006/04/23   2006/04/23 - 2006/04/30   2006/04/30 - 2006/05/07   2006/05/07 - 2006/05/14   2006/05/14 - 2006/05/21   2006/05/21 - 2006/05/28   2006/05/28 - 2006/06/04   2006/06/04 - 2006/06/11   2006/06/11 - 2006/06/18   2006/06/18 - 2006/06/25   2006/06/25 - 2006/07/02   2006/07/09 - 2006/07/16   2006/07/16 - 2006/07/23   2006/07/30 - 2006/08/06   2006/08/06 - 2006/08/13   2006/08/20 - 2006/08/27   2006/08/27 - 2006/09/03   2006/09/03 - 2006/09/10   2006/09/10 - 2006/09/17   2006/09/17 - 2006/09/24   2006/09/24 - 2006/10/01   2006/10/01 - 2006/10/08   2006/10/08 - 2006/10/15   2006/10/15 - 2006/10/22   2006/10/22 - 2006/10/29   2006/10/29 - 2006/11/05   2006/11/05 - 2006/11/12   2006/11/12 - 2006/11/19  

This page is powered by Blogger. Isn't yours?