Utan jag i himmelen

Bloggtoppen.se BlogRankers.com

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump Lista Nästa


En webblogg med teckningar, idéer, minnen och varsel...
Beställ bloggen som tryckt bok   Andra bloggar om , , och .

Populär Världsbildsvetenskap
 

Teorin om ingenting
Visa vad du
läser!
Förlagstryck
från 129:-

   Bloggen i tryck!!!
Läs om boken!
Förlagets

Draget från
oändligheten
Läs om boken!
böcker

Mångfaldens
mönster
Tema Penrose Tema Dawkins Tema Historier
Författarn i Second Life

Min avatar heter Apmel
Själv läser jag just nu bl a ..
"Stumbling on HAPPINESS" av Daniel Gilbert
"Good and real" av Gary L. Drescher
"The Cosmic Landscape" av Leonard Susskind
"A General Theory of Love" av Lewis, Amini, Lannon
"Programming the Universe" av Seth LLoyd
"The Robot's Rebellion" av Keith E. Stanovich
"Sweet Dreams" av Daniel C. Dennet
"Breaking The Spell: Religion as a Natural Phenomenon" av Daniel C. Dennet
"On Intelligence" av Jeff Hawkins
"What is thought" av Eric B. baum
"The Impact of Inequality" av Richard G. Wilkinson
"The Evolution of reason: Logic as a Branch of Biology" av William S. Cooper
Favoritbloggar för tillfället: Tankeorganisation
Malin Sandströms Vetenskapsnytt
Camillas Tid Lyssna!
Läst och tänkt i Annien Funderingar om fandom
Tempus Fugit

söndag, augusti 28, 2005

 
När du föds är all kunskap du får med på färden i allt väsentligt det som härbärgeras i din gamla reptilhjärna. Men den upptar bara 20 % av din hjärnvolym. Din hjärnbark, som upptar resten, har i princip ingen kunskap med sig alls vid födseln.
Den vet inget om ditt modersmål, din kultur, dina hemtrakter, de människor som du kommer att växa upp med. Den vet inte ens att det knastrar när du går på grus. Den vet inget alls om världens innehåll och struktur. Hjärnbarken måste lära sig allt detta och mycket därtill.
De två fundamentala komponenterna vid inlärningen är dels att klassificera mönster, dels att bygga sekvenser av klassificerade mönster. Dessa två processer växelverkar. Att fördela ett egentligen oändligt antal olika mönster i ett ändligt antal kategorier är en förutsättning för att hitta sekvenser bland kategoriserade mönster. Att hitta sekvenser hjälper i sin tur till att klassificera mönster i rätt kategori när det är oklart vilken kategori ett mönster tillhör. Nya sekvenser leder också till att förväntade mönster kan få skapa nya kategorier.
Hur går det till i praktiken?
Hjärnbarken formar automatiskt sekvenser av grupper av mönster som alla är en del av samma objekt. När barnet håller en leksaksbil i handen och kör den över golvet tolkar hjärnbarken detta som att de föränderliga mönster som kommer från impulserna från näthinnan är olika ögonblicksmönster av samma objekt och grupperar ihop dem.
Vilka mönster som hör ihop kan inte alltid automatiskt härledas av hjärnbarken. Därför instrueras barnet att bananer och apelsiner är frukt, medan morötter och selleri inte tillhör de sekvenser av mönster som tillhör denna grupp.
I båda fallen lär sig hjärnbarken att se på omvärlden på ett alltmer objektorienterat sätt. Sekvenser bildar objekt, som i sin tur bildar sekvenser som bildar objekt högre upp i hjärnbarkshierarkin. Där en region av hjärnbarken tidigare byggde sekvenser av bokstäver, bygger den nu sekvenser av stavelser. Detta frigör en region som tidigare byggde sekvenser av stavelser att nu bygga sekvenser av hela ord.
Samma dubbelriktade process kan ses hos t ex en pianoelev, där rutinsaker delegeras nedåt i hjärnbarkshierarkin under inlärningen (det blir nästan som att fingrarna själva tar hand om de mest återkommande sekvenserna) och komplexiteten hos mönstersekvenserna ökar uppåt till de nivåer där eleven så småningom under exekveringen försöker tänka sig vad kompositören vill uttrycka med sitt stycke och styr sitt spel så att det ska uttrycka just denna konstnärliga önskan. Detta är inget en outbildad hjärnbark klarar av.
Att förstå sig själv är heller inget en outbildad hjärnbark klarar av men väl kan utbildas till.

Archives

2005/05/29 - 2005/06/05   2005/07/03 - 2005/07/10   2005/07/17 - 2005/07/24   2005/07/24 - 2005/07/31   2005/07/31 - 2005/08/07   2005/08/07 - 2005/08/14   2005/08/14 - 2005/08/21   2005/08/21 - 2005/08/28   2005/08/28 - 2005/09/04   2005/09/04 - 2005/09/11   2005/09/11 - 2005/09/18   2005/09/18 - 2005/09/25   2005/09/25 - 2005/10/02   2005/10/02 - 2005/10/09   2005/10/09 - 2005/10/16   2005/10/16 - 2005/10/23   2005/10/23 - 2005/10/30   2005/10/30 - 2005/11/06   2005/11/06 - 2005/11/13   2005/11/13 - 2005/11/20   2005/11/20 - 2005/11/27   2005/11/27 - 2005/12/04   2005/12/04 - 2005/12/11   2005/12/11 - 2005/12/18   2005/12/18 - 2005/12/25   2005/12/25 - 2006/01/01   2006/01/08 - 2006/01/15   2006/01/15 - 2006/01/22   2006/01/22 - 2006/01/29   2006/01/29 - 2006/02/05   2006/02/05 - 2006/02/12   2006/02/12 - 2006/02/19   2006/02/19 - 2006/02/26   2006/02/26 - 2006/03/05   2006/03/05 - 2006/03/12   2006/03/12 - 2006/03/19   2006/03/19 - 2006/03/26   2006/03/26 - 2006/04/02   2006/04/09 - 2006/04/16   2006/04/16 - 2006/04/23   2006/04/23 - 2006/04/30   2006/04/30 - 2006/05/07   2006/05/07 - 2006/05/14   2006/05/14 - 2006/05/21   2006/05/21 - 2006/05/28   2006/05/28 - 2006/06/04   2006/06/04 - 2006/06/11   2006/06/11 - 2006/06/18   2006/06/18 - 2006/06/25   2006/06/25 - 2006/07/02   2006/07/09 - 2006/07/16   2006/07/16 - 2006/07/23   2006/07/30 - 2006/08/06   2006/08/06 - 2006/08/13   2006/08/20 - 2006/08/27   2006/08/27 - 2006/09/03   2006/09/03 - 2006/09/10   2006/09/10 - 2006/09/17   2006/09/17 - 2006/09/24   2006/09/24 - 2006/10/01   2006/10/01 - 2006/10/08   2006/10/08 - 2006/10/15   2006/10/15 - 2006/10/22   2006/10/22 - 2006/10/29   2006/10/29 - 2006/11/05   2006/11/05 - 2006/11/12   2006/11/12 - 2006/11/19  

This page is powered by Blogger. Isn't yours?