Utan jag i himmelen

Bloggtoppen.se BlogRankers.com

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump Lista Nästa


En webblogg med teckningar, idéer, minnen och varsel...
Beställ bloggen som tryckt bok   Andra bloggar om , , och .

Populär Världsbildsvetenskap
 

Teorin om ingenting
Visa vad du
läser!
Förlagstryck
från 129:-

   Bloggen i tryck!!!
Läs om boken!
Förlagets

Draget från
oändligheten
Läs om boken!
böcker

Mångfaldens
mönster
Tema Penrose Tema Dawkins Tema Historier
Författarn i Second Life

Min avatar heter Apmel
Själv läser jag just nu bl a ..
"Stumbling on HAPPINESS" av Daniel Gilbert
"Good and real" av Gary L. Drescher
"The Cosmic Landscape" av Leonard Susskind
"A General Theory of Love" av Lewis, Amini, Lannon
"Programming the Universe" av Seth LLoyd
"The Robot's Rebellion" av Keith E. Stanovich
"Sweet Dreams" av Daniel C. Dennet
"Breaking The Spell: Religion as a Natural Phenomenon" av Daniel C. Dennet
"On Intelligence" av Jeff Hawkins
"What is thought" av Eric B. baum
"The Impact of Inequality" av Richard G. Wilkinson
"The Evolution of reason: Logic as a Branch of Biology" av William S. Cooper
Favoritbloggar för tillfället: Tankeorganisation
Malin Sandströms Vetenskapsnytt
Camillas Tid Lyssna!
Läst och tänkt i Annien Funderingar om fandom
Tempus Fugit

söndag, september 10, 2006

 
Klassisk beslutsteori säger att man ska agera likadant varje gång man ställs inför samma val. Alla som spelat poker vet att om man vill förlänga tiden innan man förlorat alla sina pokerchips bör man INTE handla likadant varje gång man får ett par äss på handen.
Detta kan jämföras med biologiska val som ska förlänga tiden fram till populationens utrotning. Sådana val är mycket viktiga, eftersom verkliga populationer, till skillnad från förenklade modeller, har att kämpa med flukturerande tillväxt och slumpmässiga minskningar av totalpopulationen, som om den hamnar under ett kritiskt värde leder till utrotning.
Under sådana realistiska förhållanden är det ofta bäst om individerna i en population gör val som motsvarar optimering av ett geometriskt medelvärde när det gäller antal överlevande avkomma, eller av en matematisk funktion så komplicerad att det inte finns några analytiska lösningar utan bara stegvisa approximationer som kanske bara kan lösas via upprepade datorsimulationer.
Hur löser naturen sådant? Det är inte bara så att det genom det naturliga urvalet uppstår strömmar av individer som gör val i de rätta förhållandena, det är till och med så att det uppstår ett selektionstryck att utveckla individuella viktade slumpval, oförutsägbara i varje enskilt fall men i längden med rätt sannolikhet åt det ena eller andra hållet. Dessa inbyggda slumpgeneratorer är bra för arten men kan vara mycket ofördelaktiga för den enskilde individen. Det ser ofta ut som om vissa individer altruistiskt offrar sig för gruppens bästa när det i själva verket handlar om en stabil evolutionär strategi som inte kunde vara annorlunda, för då skulle den invaderas av en som var bättre för artens överlevnad.
I varje enskild livshistoria bland individer med avancerad logisk kognition som ställs inför val de tidigare ställts inför kan det också vara klokt att då och då, med en optimal frekvens, handla ologiskt. Det förlänger i genomsnitt livet helt enkelt – och jagar bort tråkigheten.

Archives

2005/05/29 - 2005/06/05   2005/07/03 - 2005/07/10   2005/07/17 - 2005/07/24   2005/07/24 - 2005/07/31   2005/07/31 - 2005/08/07   2005/08/07 - 2005/08/14   2005/08/14 - 2005/08/21   2005/08/21 - 2005/08/28   2005/08/28 - 2005/09/04   2005/09/04 - 2005/09/11   2005/09/11 - 2005/09/18   2005/09/18 - 2005/09/25   2005/09/25 - 2005/10/02   2005/10/02 - 2005/10/09   2005/10/09 - 2005/10/16   2005/10/16 - 2005/10/23   2005/10/23 - 2005/10/30   2005/10/30 - 2005/11/06   2005/11/06 - 2005/11/13   2005/11/13 - 2005/11/20   2005/11/20 - 2005/11/27   2005/11/27 - 2005/12/04   2005/12/04 - 2005/12/11   2005/12/11 - 2005/12/18   2005/12/18 - 2005/12/25   2005/12/25 - 2006/01/01   2006/01/08 - 2006/01/15   2006/01/15 - 2006/01/22   2006/01/22 - 2006/01/29   2006/01/29 - 2006/02/05   2006/02/05 - 2006/02/12   2006/02/12 - 2006/02/19   2006/02/19 - 2006/02/26   2006/02/26 - 2006/03/05   2006/03/05 - 2006/03/12   2006/03/12 - 2006/03/19   2006/03/19 - 2006/03/26   2006/03/26 - 2006/04/02   2006/04/09 - 2006/04/16   2006/04/16 - 2006/04/23   2006/04/23 - 2006/04/30   2006/04/30 - 2006/05/07   2006/05/07 - 2006/05/14   2006/05/14 - 2006/05/21   2006/05/21 - 2006/05/28   2006/05/28 - 2006/06/04   2006/06/04 - 2006/06/11   2006/06/11 - 2006/06/18   2006/06/18 - 2006/06/25   2006/06/25 - 2006/07/02   2006/07/09 - 2006/07/16   2006/07/16 - 2006/07/23   2006/07/30 - 2006/08/06   2006/08/06 - 2006/08/13   2006/08/20 - 2006/08/27   2006/08/27 - 2006/09/03   2006/09/03 - 2006/09/10   2006/09/10 - 2006/09/17   2006/09/17 - 2006/09/24   2006/09/24 - 2006/10/01   2006/10/01 - 2006/10/08   2006/10/08 - 2006/10/15   2006/10/15 - 2006/10/22   2006/10/22 - 2006/10/29   2006/10/29 - 2006/11/05   2006/11/05 - 2006/11/12   2006/11/12 - 2006/11/19  

This page is powered by Blogger. Isn't yours?